vasael.ir

کد خبر: ۱۶۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱ - 15 April 2020

گفتگو | رعایت تقوای فردی و اجتماعی؛ مهم‌ترین راه نجات در بن‌بست‌های زندگی

وسائل ـ حجت الاسلام دکتر عباسی آغوی گفت: بن‌بست‌ها و مشکلات، امتحانی هستند که اگر کسی در وادی این دشواری‌ها از مسیر تقوای الهی خارج نشود، خدای متعال راه‌های بسته را برای او می‌گشاید.

به گزارش خبرنگار وسائل، زندگی در این دوران کرونایی، گفتگو | رعایت تقوای فردی و اجتماعی؛ مهم‌ترین راه نجات در بن‌بست‌های زندگیسختی ها و مشکلات خاص خود را دارد؛ بسیاری از مردم گرفتار مشکلات اقتصادی شده اند و برخی هم دچار کسالت، افسردگی و سردرگمی هستند.

شاید به جرأت بتوان گفت در این روزها بهترین خبر پایان وضعیت موجود و رهایی از دست این ویروس منحوس است. همواره در چنین ابتلائاتی بشر به دنبال راه رهایی می‌گردد و به هر چیزی دست می‌آویزد تا نجات یابد.

با توجه به اوضاع و شرایطی که در جامعه ما پیش آمده با حجت الاسلام دکتر مهدی عباسی آغوی راه برون رفت از مشکلات را بررسی کرده‌ایم که در ادامه متن این گفتگو تقدیم می‌شود:

 

وسائل ـ منظور از تقوای الهی چیست و راه برون رفت از مشکلات از طریق تقوی چیست؟

در شرایط سخت و مشکلات چه فردی و اجتماعی یکی از راهکارهای حیاتی رعایت تقوی فردی و اجتماعی است، رعایت تقوی علاوه بر اینکه در برون رفت از مشکلات کمک می‌کند، بهترین توشه برای آخرت هم هست، به عبارت دیگر رعایت تقوی هم در این دنیای مادی وهم در آخرت ما را از بن بست ها بیرون می‌برد همان طوری‌که خداوند در سوره طلاق آیه 2 و 3 می‌فرمایند: «وَمَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَیرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لاَ یحْتَسِبُ وَمَن یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکلِّ شَیءٍ قَدْرًا».

اگر تقوی را رعایت کنید، خداوند شما را از بن بست بیرون می‌برد و راه را برای شما باز می‌کند و دوم اینکه ما  را تأمین می‌کند و از آن جایی که فکر نمی‌کنیم رزق او را می‌رساند. این تقوا هم فردی و هم اجتماعی است و اگر رعایت شود راه برون رفت از مشکلات را خدا نمایان می‌کند.

حالا باید به این سئوال پاسخ دهیم که تقوی چیست و به چه نحوی ما باید تقوی داشته باشیم؟ تقوی یعنی ما لباسی را بر تن بکنیم که تاروپودی داشته باشد و تاروپود این لباس انجام اوامر الهی و ترک کردن نواهی حضرت حق باشد.

 

وسائل ـ با توجه به شرایطی که به خاطر ویروس کرونا پیش آمده و دشمن از این شرایط سوء استفاده کرده و شبهات اعتقادی زیادی را در این زمینه انجام می‌دهد راهکارهای پیشگیری از آن چیست و تقوی به چه نحو ما را از آن شبهات حفظ می‌کند؟

یکی از راهکارها که هم ما را در برابر آن شبهات حفظ می‌کند و هم باعث افزایش تقوی می‌شود این است که ما اعتقادات دینی خودمان را قوی کنیم. در این ایام با توجه به شرایطی که به خاطر ویروس کرونا پیش آمده و فراغت و فرصت بیشتری برای ما فراهم شده مطالعات اعتقادی خود را بیشتر کنیم و از این طریق اعتقادات خود را قوی کنیم.

متاسفانه یک عده‌ای فقط به مطالعه و خواندن شبهات اقدام می‌کنند و در مقابل برای پیدا کردن جواب اقدامی نمی‌کنند اما ما وظیفه داریم برای پاسخ آن شبهات یا خودمان مطالعه کنیم و با پاسخ به آنها باورهای اعتقادی خود را تقویت کنیم و یا به متخصص در این فن مراجعه کرده و با پیدا کردن جواب آن، اعتقادت خود را محکم کنیم.

یک نکته‌ای که در این شرایط کرونایی حائز اهمیت است این است که متاسفانه بعضی فراغت و فرصت بدست آمده را برای خواندن شبهات در فضای مجازی سپری می‌کنند که این هم با تقوی ناسازگاری دارد و هم اعتقادات ما را خدشه دار می‌کند و هم فرصت‌های ما بدون اینکه ثمری داشته باشد از بین می‌رود. به همین خاطر ما توصیه می‌کنیم که مدام به خواندن شبهات خودمان را مشغول نکنیم.

 

گفت وگو| یکی از راههای برون رفت از مشکلات رعایت تقوی  فردی و اجتماعی است

 

وسائل ـ با توجه به شرایط فعلی، مقابله با حرص که هم در تقوی فردی و اجتماعی مطرح است چگونه باید باشد و وظیفه در این زمینه چیست؟

یکی دیگر از راهکارهای رسیدن به تقوی مقابله با حرص است، که در واقع مقابله با حرص علاوه بر تقوی فردی، تقوی اجتماعی هم هست، در این زمینه با توجه به شرایط پیش آمده راهکار مقابله با حرص این است که چند تا تمرین را در این زمینه انجام دهیم؛ اول اینکه انفاق کرده و صدقه بدهیم. دوم اینکه نذر کنیم، در همین ایام که وسائل بهداشتی مورد نیاز مردم است نذر کردن و پخش کردن این وسائل با حرص مقابله می‌کند.

سوم اینکه قناعت ورزی بکنیم. در این ایام وقتی برای تهیه اقلام مورد نیاز به فروشگاه ها مراجعه می‌کنیم به اندازه نیازمان کالا برداریم و قناعت پیشه کنیم. خداوند متعال قناعت ورزی را باعث بی نیازی ما قرار داده است و این را بدانیم که بی نیازی در حرص قطعاً نیست.

یکی دیگر از راهکارهای کسب تقوی این است که از زمینه‌های گناه دوری کنیم. چطور ما اگر در مکانی احتمال سرایت ویروس کرونا را بدهیم احتیاط می‌کنیم و خودمان را به سلاح ماسک و دستکش مجهز می‌کنیم در مورد کسب تقوی هم ما باید جاهایی که احتمال گناه می‌دهیم، از آنها دوری کنیم.

در مورد پیامدهای گناه فکر کنیم، در مورد آیات عذاب و نعمت‌های بهشتی بیندیشیم، از خطای کوچک هم توبه کنیم و توجه داشته باشیم که سیاست شیطان، سیاست گام به گام است و قدم به قدم ما را از خداوند دور می‌کند. اگر این راهکارها را داشته باشیم خداوند متعال ما را از مشکلات به سلامتی بیرون می‌برد.

بزرگان ما خیلی مواظب بودند؛ حضرت امام رحمت الله علیه وقتی آقا مصطفی به شهادت رسیدند خیلی آرام بودند فرمودند: شیطان می‌خواهد ما را از خداوند دور کند ولو با یک مصیبتی که اتفاق افتاده است. حضرت امام(ره) مثل دیگر تشییع جنازه‌ها تا آخر نماندند و به زندگی عادی خودشان ادامه دادند، انسان وقتی با خدا باشد و ایمان به خدا و تقوی داشته باشد در آرامش به سر می‌برد./403/422/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۷:۴۷
طلوع افتاب
۰۶:۱۹:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۳۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۸:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۰۶:۲۶